Bismillah

Bismillah

Monday, February 24, 2014

Remove Pic

Semalam terdetik di hati untuk bertanya khabar Tuan Editor SDB.  Dan aku ceritakan momentum dari bengkel penulisan kelmarinnya.  Dengan segera Tuan Editor mengabarkan tentang isu plagiat yang pernah berlaku pada cover novel yang akan diterbitkan. 

Untuk maslahatan semua pihak yang terlibat, aku gantikan gambar kulit buku peringkat pemilihandi page itu kepada gambar lain.  Ia gambar pemandangan yang paling aku sukai di persisiran Pantai Lumut ketika matahari sedang tenggelam.

Apabila buku telah benar-benar siap, barulah gambar kaver sebenar akan dimuatnaik semula insyaAllah.  Itulah yang sepatutnya aku lakukan.

Ada kenalan yang menyangka status aku di FB adalah petikan novel SDB.  Hmm ... aku tak dapat melakukannya.  Hal ini pun tak terfikir untuk aku bertanya kepada Tuan Editor.  Tambahan pula manuskrip dalam simpananku entah di mana menyembunyikan dirinya, asbab berpindah randah tempohari.

Penerbitan yang ekslusif dan elit, menurut seorang sahabat penulis hebat di FB.  Maka aku harus akur pada peraturan dan disiplinnya. 

bersambung, insyaAllah/

No comments:

Post a Comment