Bismillah

Bismillah

Saturday, February 22, 2014

Buah tangan pertama

Assalamualaikum.

Seharum Doa Bonda ini adalah buah tangan saya yang pertama pada usia ini. 

Satu perjalanan yang agak panjang, bermula dengan cerpen bertajuk Maafkan Kakak.  Saya selalu merujuk kepada kakak saya, Zulina Hassan dan memintanya membaiki cerpen tersebut.  Akhirnya saya dicadangkan olehnya untuk cuba mengikuti bengkel online percuma bersama penulis prolifik Puan Azmah Nordin.

Puan Azmah atau dikenali dengan panggilan SIFU oleh anak-anak didik beliau sangat sabar mendidik saya, yang sukar untuk mencapai tahap disiplin yang membanggakan.  Satu mujahadah yang sangat mencabar sebenarnya. 

Sepanjang bengkel cerpen itu, saya sudah mula mendapat galakan dari Sifu supaya menulis novel pula.  Dan cerpen Maafkan Kakak adalah asas plot untuk novel saya kelak.

Namun bermacam-macam plot yang muncul dalam kepala.  Percubaan demi percubaan saya lakukan sehingga mengambil masa yang lama di dalam perbincangan.  Namun Sifu sangat sabar!

Memikirkan kisah yang paling menyentuh perasaan untuk diangkat dalam novel, bersama nilai murni yang hebat untuk dipersembahkan buat pembaca remaja ~ saya membuat keputusan tersendiri.  Kisah arwah kakak saya sendiri, Allahyarham Norliza Hassan, yang ketika itu baru kembali ke pangkuan Illahi, sebagai asas penting manuskrip pertama ini.

Sudah tentu sebuah perpisahan adalah satu kesedihan.  Masih terbayang jelas di ruang mata keadaan arwah kakak yang saya ziarahi di katil hospital.  Sikap dan wajah ahli keluarga beliau terutamanya anak-anak yang masih terlalu muda.  Dik Mat, anak bongsu arwah yang masih terlalu kecil untuk perpisahan abadi ini.

Saya mula mencungkil kisah-kisah tragis di sepanjang saat-saat akhir arwah kakak, yang menyentuh hati dan perasaan kami sekeluarga.

Semua itu saya olah semula untuk menghidupkan jalan cerita. 

Benar, ia satu yang susah buat saya.  Tiada asas penulisan melainkan sedikit minat yang perlu dibaja dan azam yang perlu diasah. 

Bersambung~




No comments:

Post a Comment